margreet-en-anke.reismee.nl

Cape Town en Projecten

Hallo allemaal

Weer een update van al onze belevenissen!

Vrijdag zijn we met de gehele groep en een bus naar Kaapstad geweest. Met een bus door de stad wezen touren, handig voor de coördinatie, maar minder leuk dan zelf rondwandelen!

We zijn naar het District Six museum geweest. Dit was een wijk in Kaapstad die tijdens de apartheid helemaal is platgewalst. Dit wil zeggen, alles van zwarte mensen moest weg, wat blank was mocht blijven. Een man die dit alles had meegemaakt vertelde ons over deze tijd.

Daarna zijn we door Bo-kaap gereden, allemaal gekleurde huisjes, erg leuk om te zien. Daarna hebben we bij Mzoli’s gegeten. Dit is een tent midden in een township. Erg gezellig en errug veeeel vlees….. Je koopt hier je vlees en dat wordt dan voor je gebraaid en… ETEN MAAR. Het komt er op neer dat je schalen vol vlees hebt. Geen groeten of sla alleen vlees en bier. Mensen in Zuid-Afrika eten zoveel vlees, geen wonder al die big mama’s hier…Anke als vegetariër in Zuid-Afrika, een avontuur opzich. (Zie foto’s)

Na alle oriëntatie zijn we met 13 man Kaapstad in gegaan. Eerst op zoek geweest naar een hostel. Dit was zo gepiept, midden in Longstreet! Dit is een chaotische te drukke, maar hele gezellige straat vol uitgaansleven. Hier zijn we wezen eten en natuurlijk wezen stappen. En hard dat we hebben gedanst!

De volgende dag hebben we sight seeing gedaan. In het South-africa museum geweest en door de botanische tuinen gelopen. Erg mooi en links en rechts zie je dan grote wolkenkrabbers een leuk contrast. In deze tuinen was een protestdemo van de Khoisan bezig. Zij strijden voor hun rechten in Zuid-Afrika. Ze worden namelijk gezien als kleurlingen terwijl zij een van de oudste volkeren uit Zuid-Afrika zijn. Hier is namelijk het beleid dat zwarten, ondanks kwalificaties en diploma’s voorgaan in het arbeidsproces. Hier kun je zien dat de apartheid nog vele sporen heeft!

Karin(coördinator van het gehele project) had vertelt dat we bij Charlies Bakery’s langs moesten gaan dus wij daarheen. Dit gebouw is van buiten zelf net een taartje en van binnen kom je spontaan 5 kilo aan van alle lekkere taartjes. Terwijl we daar zaten kwamen de mooiste taarten langs voor allerlei feestjes. Na dit lekkere eten en even over de marktjes gelopen. Margreet ging op zoek naar een zonnebril maar na 100 blingbrillen op haar neus te hebben gehad toch geen gevonden en dus een goede reden om weer naar huis te gaan.

Zondag was onze eerste dag niets, dus moesten we wat verzinnen… Dus hop in de auto met onze huisgenoten en naar het strand! Heerlijk uitgewaaid op Gordons Bay, even laten bezinken wat er die week allemaal was langsgekomen.

Maandag op bezoek geweest bij alle projecten. Schooltjes, crèches, bejaardentehuis. Erg leuk om te zien waar iedereen naartoe gaat. Dinsdag zijn we naar ons project gegaan. De crèche heet AGAPE. Hier hebben ze een klasje waar 18 kinderen in zitten met een handicap. Dit van 0 tot 15, gewoon allemaal bij elkaar! Niet alle kinderen waren er maar de meeste hebben we gezien. Kinderen met een open ruggetje, hersenaandoeningen (zoals vital alcohol syndrom) en een kindje met het syndroom van down. Hier werden we meteen bedolven door alle kindertjes, je voelt je welkom! Er werd gezongen en gedanst en we moesten dieren nadoen. Anke moest een konijn nadoen en iedereen begon te lachen. Vervolgens probeerde Big Mama dit na te doen…. jullie krijgen misschien een idee hoe dit eruit zag. Het leuke was dat alle kinderen uit hun rolstoel werden geplukt en op een matje het hardst meededen. Margreet kreeg nog een bodyattack van een kindje met zwaar overgewicht, mega leuk.

Vandaag zijn we naar Huize Zilverjaren geweest. Dit is een bejaardencentrum en hier kunnen we heeeel veel doen. We hebben meteen een lijst met namen gekregen van mensen die hier fysiotherapie nodig hebben.

Nu nog een plan schrijven en een presentatie geven en dan kunnen we eindelijk echt aan de slag. We hebben er zin in!

Groeten Anke en Margreet

Ps: Nog een update van adres in Grabouw....

Etzenhofbuilding appartment 1
Mainroad 34
7160 Grabouw
South Africa

marina holtkamp

Wat leuk om mee te mogen "reizen"met jullie.
Ik ben benieuwd wat jullie voor de kinderen en bejaarden kunnen gaan betekenen.
Veel plezier en succes,
Marina

Marieke van Duuren

Ha meiden!

Hahah arme anke, word je niet stiekem weer een carnivoor?;)
Wat leuk allemaal zeg, jullie maken heel veel mee zo te lezen! Erg leuk!
Super dat jullie iedereen op de hoogte houden van jullie belevenissen, gaaf!

Kus, Marieke

Chiel

Ha meiden,

wat maken jullie toch een hoop mee! leuk om te lezen. Ik hoop dat jullie de oudere kunnen helpen.
dikke kus voor anke.

liefs chiel

annemiek

Ha Anke, zo te horen veel dikke pret daar in het zuiden. Gek he, al dat vlees. Ik vind er steeds minder aan, al die lappen. Hier kunnen ze er ook wat van, de bier-vleescombi. Daar krijg ik ook zwaar vega-neigingen van. En nu aan de slag in Zilverjaren. Wat een mooi naam, Zilverjaren. Toch weer anders als Avondzon of Poort naar de Hemel. Ga ze maar eens lekker mobiliseren. Liefs van Annemiek en natuurlijk ook van Jan

annemiek

Ha Chiel, was je me net voor. Grappig om ye zien. Kus voor jou en Anke, twee vliegen in een klap.

Aukje

Heee meiden!
Het ziet eruit alsof jullie het heel gezellig hebben saampjes! Leuk!
Knuffelsss vanuit de Molenstraat

sofie

Hee dames!
Dat klinkt allemaal errug leuk! Lukt het wel een beetje ank om vegetarisch te eten?
Maar nu is het dus tijd om aan de slag te gaan?! Succes met alles! Het klinkt in ieder geval alsof jullie daar heel nuttig kunnen zijn! Dat is prettig toch?!
Kus!!

Anne

He Anke! (en ook Margreet natuurlijk..) Super leuk verhaal weer en leuke foto's! Klinkt echt allemaal heel leuk! Ben benieuwd hoe het gaat worden om daar echt als fysio aan de slag te gaan! Hier op de gang gaat alles nog z'n gangetje hoor! Al missen we je natuurlijk wel ;)!
Succes en vooral heel veel plezier de komende tijd en ben benieuwd naar jullie volgende verhalen!

Liefs Anne

pieternel

He meiden,
Anke wat zal jij afvallen al dat vlees. Ja de taartjes maken het gelukkig weer goed.
He dames de foto's met de kinderen, aandoenlijk, ben ook zo benieuwd naar jullie ervaringen in huize Zilverjaren. Er lijkt van alles te doen voor jullie; gelukkig maar.

Dikke knuf. en liefs van mij

Ellen

Hoi hoi,

Volgens mij vervelen jullie je geen seconde ;) Leuk om jullie verhalen te lezen.
In het huis Zilverjaren heb ik vaker geslapen, toen werd ik vaker wakker van krijsende bejaarden!!
Heel veel succes met het project!

x Ellen

Maarten

Heey anke(en margreet;-) ja ik reageer nu pas beetje jammer van me!maar beter laat dan noooit en jullie moeten nog wel even haha leuk om jullie verhalen zo is te lezen! Veel plezier daar nog en enjoy!

ps.
Ik verwacht anke, dat als je weer thuis,jc2 bent alleen maar vlees eet hehe..

Kus maarten

Stefan en Nina

Mooi om te horen dat het allemaal goed gaat met jullie!! Hier gaat alles z´n gangetje...
We zijn nu allemaal in beetje opgespiltst vanwege de minoren.. maja, we komen weer samen :)

Jullie moeten de groeten doen aan de zon, de dieren en aan de lieve kinderen en bejaarden!!

Liefs vanuit Nijmegen Stefan en Nina

David en Gerdien

Wij zijn jaloers!!!!!!!!
Gordons bay is zo mooi, en zeker de route langs het water, naar het zuiden.. en dan te bedenken dat het bij jullie zomer wordt en wij hier in de regen zitten..... Graag meer foto's met die heerlijke afrikaanse vibe..

groetjes

Teun

Hallo Anke (en Margreet natuurlijk)!

Poepoe, het is wel wennen zeker zoveel vlees. Maar zo te lezen hebben jullie het naar je zin! Het zijn leuke foto's die gemaakt zijn! Top! Veel succes de komende weken/maanden

Groetjes Teun

Gerrie

Ha die Anke!

Het is geweldig om je verhalen te lezen. Het lijkt voor mij echt andere wereld!! Ongelooflijk! Maar ontzettend dapper!!

Dikke kus en knuffel van Gerrie uit Zetten.

Piet

Ha die kleine Greet van me.,
De groetsels uit het koude.kille en regenachtige Elburg.Goed te merken dat het al weer herfst wordt.
We volgen jullie avonturen op de voet, geweldig dat jullie het naar de zin hebben. We zijn gewoon een beetje jaloers. Hier gaat alles goed en we verwachten gauw weer wat van jullie te horen. Ben ook heel benieuwd hoe een volle werkweek bevalt en wat je allemaal tegen komt.