margreet-en-anke.reismee.nl

De eerste volle werkweek

Hallo allemaal!

Brrr, laten we maar beginnen dat het hier heel koud is... Daarmee help ik jullie waarschijnlijk uit de droom van Afrika als subtropisch. Dat gaat sowiezo niet gebeuren, maar van mij mag het snel iets warmer gaan worden! Dikke truien aan en de juffen bij Agape dragen mutsen op in de klas. Hier mag dat, want ze doen hier niet aan verwarming, ook niet in ons appartement. Om 7 uur 's avonds is het hier pikkedonker en daarom drinken we errug veel thee en doen we veel spelletjes. Iemand een chiliboon voor een tuinboon ruilen? (de echte bonanza spelers snappen dit..)

Zo, genoeg praatjes, we zullen jullie eens wat hoogtepunten vertellen uit de week die alweer bijna voorbij is. Anke werd even voor het blok gezet deze week. We zaten in een kring in de klas en Anke mocht voor ons gaan bidden, in het Engels. Tja, wat zeg je dan ook al weer allemaal... en vooral, hoe sluit je af als je niets meer weet te melden? Met amen misschien? Was erg grappig.

Margreet werd heel vriendelijk begroet door een mevrouw uit het bejaardetehuis. Ze pakte haar polsen vast en zei: “jy mooi meisie.” Hier was ik het natuurlijk mee eens, maar een verpleegster kwam aanstormen, rukte deze mevrouw weg, duwde haar bruut haar kamer in, deur dicht en we hoorden keihard PETS...

Er wordt hier wel anders met mensen omgegaan hoor, das wel even wennen. Aan de ene kant zijn mensen heel vriendelijk en lief, aan de andere kant heel streng. Mensen worden hard gestraft, zo ook de kindertjes in de klas. Ze doen heel veel met de kindertjes, zo ook proberen ze veel therapie te doen, maar helaas niet altijd zoals het hoort. Zo ook een behoorlijk spastisch meisje. Ze gingen met haar oefenen, maar ze kreeg op haar kop omdat ze zo stijf was. Dit terwijl ze zo snel met haar bewegen dat het spasme wel groter moet worden! Dit zijn wel lastige dingen, maar hopelijk kunnen we hier in de loop van de tijd wat in verbeteren.

We zien hier ook wat er gebeurd als kinderen of ouderen geen fysiotherapie krijgen. Extreme vergroeiingen, bijvoorbeeld kinderen in zitstand en in het bejaardentehuis veel vergroeide vingers en mensen die totaal niets meer kunnen omdat ze nooit meer uit de stoel komen, terwijl er zoveel meer uit te halen valt en viel... Ook de hygiëne valt behoorlijk tegen, allebei flink verkouden dus! De taal gaat aardig, gesprekken in het engels, maar ook in het Afrikaans.. Jy ons gaan leer Afrikaans, ons jy gaan leer loop, nie alleen sit nie!

Tijdens stage leren we ontzettend veel, maar daarnaast zijn de weekenden voor leuke dingen! Vorig weekend zijn we weer in Kaapstad geweest. Hier zijn we naar de Slave Lodge geweest, een tehuis en handelsplek voor slaven in de tijd van de VOC. Dit was interessant en onbegrijpelijk hoe mensen met elkaar omgingen. Ook was hier een presentatie over Nelson Mandela en wat hij heeft bereikt. Nu snappen we beter waarom hij zo'n ontzettend groot man is en waarom je tijdens gesprekken steeds weer zijn naam hoort vallen. Hierna zijn we naar green market square geweest. Wat een leuke spullen! Voor we naar huis gaan maken we hier nog even ons geld op, als we nog iets over hebben.....

Ook zijn we naar de Bo-Kaap geweest, een Islamitische wijk in Kaapstad met zuurstok gekleurde huisjes. Hoezo mag je in Nederland niets vanwege het straatbeeld... Is hartstikke gezellig!

Natuurlijk ook weer de dansvloer onveilig gemaakt met een heel stel studenten.

Zondags zijn we naar Waterfrond geweest, ook weer een wijk in Kaapstad. Hier even rondgekeken, wat een luxe allemaal! Hier vertrok ook de boot naar Robbeneiland. Hier een tour in een bus langs allerlei cellencomplexen gedaan en door een klein dorpje voor de staf gereden. Vervolgens nog in een cellencomplex geweest waar we een rondleiding kregen van een exgevangene, oftewel, een vroegere crimineel... Natuurlijk ook de cel van Nelson Mandela gezien, in een complex voor politiek gevangen. Onvoorstelbaar hoe klein allemaal en als je meer weet over de geschiedenis en je beseft hoe kort geleden dit allemaal was gaat het helemaal je pet te boven!

Naast alle cellen natuurlijk ook genoten van het uitzicht op Kaapstad en de Tafelberg.

Houden jullie ons up-to-date over het thuisfront? Jullie reacties zijn erg leuk om te lezen!

Groeten Anke en Margreet

Sofie

Nou doe mij die tuinboon maar hoor, krijg je van mij wel een chiliboon en een blauwe boon er gratis bij;-)
Het klinkt allemaal erg gezellig! Maar wat jammer dat het zo koud is!
En wat erg dat ze die mensen zo behandelen en wat zonde dat ze er niet uit halen wat erin zit!
Nou meiden een mooie taak voor jullie!
kus!

Anneke

Ha meiden,
Zo te zien hebben jullie heel wat te zien, en te leren daar...
Leuk om regelmatig wat van jullie te lezen. Enne...Margreet ik ken je langer dan vandaag (als wereldverbeteraar) het omgaan met de patienten zoals ze daar doen, dat doen ze al jaren zo, dat kunnen jullie echt niet zomaar veranderen.... (helaas... Je kunt natuurlijk wel altijd een poging doen, realiseer je wel dat dit met hele kleine stapjes tegelijk gaat...)
Ik wens jullie heel veel suc6 en natuurlijk ook plezier!!
x Anneke

RON SUPER KANON

Klinkt allemaal er leuk! Hopenlijk leren je er ook wat van en hoef je dadelijk niet te zeuren als ik je "bruut" een kamertje in duw en dat je dan "PETS PETS" hoort!

ps: dit is de reactie ik heb het verhaaltje gelezen

Rosalien

Zo zo meiden jullie maken nog al wat mee! Mooi om te lezen, wel zielig als je het zo hoort en dan met het beeld van die foto's erbij! Hopelijk kunnen jullie die mensen daar iets leren, wat een ramp moet dat zijn voor dat kindje met spasme. Hebben jullie inmiddels voldoende inforamtie over kinderfysiotherapie en gaat het jullie een beetje gemakkelijk af. je zult wel erg creatief moeten zijn. Ik ben benieuwd wat jullie met de kindjes daar doen en wat jullie avontuur dit weekend wordt.

succes meiden en geniet !

x Roos

Gert + mannnen

Dag dames,
Het is fantastisch om een beetje met jullie mee te kijken door jullie verhalen. En jaha, Anke ik heb al geshopt voor jullie,( nou ja meer voor de kinderen) nu maar hopen dat Pieternel en Peter het mee kunnen nemen.
Veel groetjes enne... werk ze!

pieternel

Ja of we het mee kunnen nemen??????
He wat een harde spartaanse hand in ' opvoeden'
Niet leuk om te horen denk ik!
Meiden tot snel en een dikke kus

Rachel

Dag Anke,

zo te horen vermaak je je wel! Veel heftige dingen die je ziet, maar ook mooie dingen.
Ik zal even een update geven van het korfballen: 11 september hebben we met 13-5 verloren en afgelopen zaterdag met 14-4 gewonnen. Hopelijk was de eerste wedstrijd gewoon een misser. We missen jouw inzet en gezelligheid natuurlijk ook.
Heel veel plezier nog!

x Rachel

Aukje

Wat ontzettend leuk om te lezen jullie verhalen, Leuke foto's ook. Grappig want ik heb toen ook die tour op Robbeneiland gemaakt... indrukwekkend he!
Succes nog even met de kou!
Veel liefs uit Nijmegen!

tante Marion.

Wat een mooie verhalen. Andere culturen daar gaat altijd een hele geschiedenis aan vooraf, dus moeilijk te veranderen. Wel een extra grote uitdaging dan. En wat het weer betreft hier regent het alleen maar. Niet leuk. Meiden genieten en laat het je wijzer maken.
Groetekus uit holland.

Franca

Wat leuk allemaal, zou er wel bij willen zijn. Kan ik yi ok nog leer neerlans da ja,!! Lijkt me ook een uitdaging. Doe maar veel goed werk en geniet van alle uitstapjes.

liefs

Lea van Moerkerk

Hoi Anke en Margreet,

Ongelooflijk wat jullie daar allemaal meemaken. Super hoor. Geniet ervan. Nog een hele tijd te gaan daar.

Groetjes, Lea.

Roel

Krijg ik dan de Tuinboon? Lijkt me een prima deal! Rustig aan en niet té hard werken...

Gerdien

heej zussie,
summer is coming your way....

Maak het niet te moeilijk, en geniet van al het moois dat SA te bieden heeft.. enne green market square is wel keihard pingelen hoor... (wij gingen van 4000 rand naar huis voor 1000....) haha check wel even waar het vandaan komt, (soms made in china... ja ook daar zitten ze)

Sanne

Hee Mag!

Ik ben weer volledig geupdated! Wat een uitvinding zo'n site, super!
Ik zit nu thuis op men bankie allerlei rotzooi op de tv te kijken. Een nieuw programma ''the voice of holland'' is wel heel strak om te zien! Ik had je het nieuws over onze nieuwe kat ''Elmo'' al gesmst toch? Hij is nu ongeveer 7 weken oud en woensdag nog bezocht. Hij groeit super hard en is erg lief! Begin november mogen we hem mee naar huis nemen, ingeent en al! Spannend!
Het gaat allemaal goed met je zo te lezen, echt mooi, vooral de foto's! wauw zeg! mijn volgende trip wordt wel misschien Zuid Afrika.
Geniet van alles om je heen, mis je hoor, lekker theeleuten.

Liefs Sanne

Marian

Hey Margreet!

Als jullie nog hulp moeten hebben met de kinderfysio dan gewoon laten weten hoor! Want ik geloof dat ze daar nog niet veel weten van 'evidence base practise' dus kom maar op met die vragen!!! :-)

Liefs,
Marian