margreet-en-anke.reismee.nl

Apen enzo

Hoi allemaal,

Zo het heeft even geduurd maar hier zijn we weer.

De afgelopen twee weken hebben we hard gewerkt op onze projecten. Inmiddels hebben we een hele lijst met patiënten die we moeten zien. We hebben dan ook iedereen minstens een maal gezien en zijn we begonnen met testen. Een hele klus maar we kunnen nu in het Nederlands, Engels en jawel in het Afrikaans een anamnese afnemen. Goed voor onze taal om in het bejaardentehuis te werken..... Een man vond ons zo leuk dat hij zijn stoel oppakte en een eind verderop ging zitten. Bleek dan ook dat hij Xhosa sprak en tja.. dat doen wij dan weer niet! Met andere woorden; we maken elke dag weer wat anders mee. Nu we iedereen hebben gezien zijn we druk plannen aan het maken voor behandelingen. Wat een werk, maar ook een grote uitdaging en daar zijn we gek op!

Na al dit harde werken doen we een hele boel leuke dingen. (nu we hier toch zijn)

We zijn er met en groep meiden een weekend op uit getrokken richting Cape Point. Margreet had als doelstelling om nu toch echt een wilde aap te gaan spotten.

Onderweg zijn we in Simonsstad (een oude VOC-stad) geweest en we hebben een kolonie Afrikaanse pinguïns gespot op Boulders Beach. Daarna zijn we verder gegaan naar Kaap de goede hoop, dit ligt in een groot national park. We hadden Margreet onze dierenspotter mee en geen beest kon ontstnappen... Floor is hier nog met een hoop gegil beroofd van haar broodje tonijn door een woeste baboon... Achteraf lachen, gieren, brullen, maar die ogen! Iedereen vond het eng, maar Margreet stond te springen, want de aap was gezien.

Terug uit het park zijn we naar Muizenberg gegaan. Hier hebben we geslapen bij een verlopen hippie met kookkunsten. Dit was een leuk hostel waar we een recept rijker de volgende dag met goede moed de Muizenberg beklommen. Dit was een barre tocht met veel spierpijn de volgende dag. We hebben de hippie beloofd om nog eens terug te komen, Muizenberg is namelijk het surferswahalla bij ons in de buurt.

De donderdag hierop waren Ankes ouders in town. Op de valreep hebben we ons klasje, het CP-huis en het bejaardentehuis kunnen laten zien. Omdat wij nu ook schoolvakantie hebben zijn we er met z'n vieren op uit getrokken. (Margreet voor een paar dagen gebombardeerd als dochter) Eerst zijn we in Kaapstad geweest waar we een rondtour hebben gedaan op het dak van de hop-on-hop-of bus. Ook hebben we de Tafelberg beklommen! Het was supermooi weer en na een pittige klim hadden we een super uitzicht over Kaapstad en omgeving. Natuurlijk ook weer naar beneden afgedaald, kabelbaantickets uitgespaard (goed voor het studentenbudget).

Hierna zijn we naar Hermanus geweest waar het Whale festival gaande was. We hebben vanaf een boot walvissen van alle kanten kunnen bekijken. Wat een imposante, maar vooral ook lelijke beesten. Toen we in het restaurant zaten showden een walvis en een kindje hun sprongkunsten.

Ook zijn we naar het meest zuidelijke puntje van Zuid-Afrika geweest, verder niets te beleven, maar daar moet je toch even gestaan hebben. Hier komen namelijk de Indische en de Atlantische oceaan samen.

Na een lange rit over de gravelroads zaten we ineens midden op het platteland tussen de struisvogelfarms. Op het platteland hebben we twee nachten geslapen bij boeren in een huisje en in een aanbouw. Hier aten we met de kost mee.

We waren hier vanwege het natuurreservaat De Hoop. Een mooi park waar we een walvishike langs de kust hebben gedaan (ze kwamen hier bijna op schoot). Hier hebben we nog meer gehiked en gemountainbiked. Hiermee konden we op mee afgelegen plekken komen. Leuk om te mountainbiken tussen de apen (ja margreet kon haar gelukt niet op) en de bokken. Dit maak je in Nederland niet mee.. Dit gehobbel ook niet..... Wij hebben tijdens het schrijven van dit verhaal nog steeds een zeer achterste.. De zebra's hadden zich wel erg goed verstopt, want deze hebben we niet gezien.

Groeten Anke en Margreet

Marlike

Oh ik ben echt jaloers! klinkt echt super

Balikluiver

Wat een broodje aap verhaal...

jannie

Geweldig, wat een ervaring.

Roos, Esther en Sofie

Hello ladies!!
Wat een leuk verhaal weer!
Gaaf om al die wilde beesten zo van dicht bij te kunnen bewonderen!
En wij maar.. leren, ploeteren, studeren. Het enige wat wij hier spotten zijn de wilde losgeslagen beesten (lees: docenten).
Dikke kus van ons!

Yvonne v Z

Hoi Anke,

Het klinkt allemaal super gaaf, volgens mij hebben jullie een super mooie tijd daar! Succes met alle behandelingen en veel plezier!

Groetjes Yvonne

wycher

magreet apen hoef je niet te spotten,je heb je aap thuis zitten .Maar wat een mooie verhalen ,geniet er van en groeten van ons .

Marieke

Haa ank!

Nouu meiden, leuk hoor! echte apen gespot haha:) Weer een levenservaring rijker;)
Nou ga zo door met lekker genieten en natuurlijk goed werk verrichten....

Liefs!

Karin

Heej Anke..:)

Wat leuk(en frustrerend;)) om jullie verhalen te lezen! Volgensmij hebben jullie het echt super naar je zin en dat is natuurlijk ook de bedoeling.. Heel veel plezier nog!

Liefs

Gerdien

tja, Agulas is een end rijden voor eigenlijk niets... Waarschijnlijk dezelfde foto gemaakt als iedere toerist daar... haha.. Tja doe Bobbejanen en eten.. Pas maar op, ga er niet om vechten met ze, ze zijn gevaarlijker dan leeuwen.. serieus!... Ga eens bij Port Elizabeth naar het Addo Elephant park, daar zie je de zebra voorbij schieten....
Die whales zijn echt fantastisch.. ben jaloers.. Molweni is xhosa voor hallo... maak je vast goede sier bij meneer. Vraag ook naar zijn stamnaam... Madiba is de stamnaam van Nelson Mandela, Kan menner vast veel over vertellen..

groetjes uit Rotterdam

Gianno en Sabine

Hoi Meiden,
Klinkt allemaal super!! we hoeven voorlopig niet naar de dierentuin zo te horen!!
Groetjes!

Teun

Anke!

Leuk hoor!!! Gelukkig dat je "de Dierenspotter" ook als zus hebt :P Maar ik ben jaloers als ik dit leest!

Veel plezier nog daar!!

pieternel

he girls, leuk om een gedeelte van onze reis terug te lezen. Wij gaan nog even door hoor. Liefs van peet en mij.